AKK, HVOR DEN GIKK HURTIG

AKK, HVOR DEN GIKK HURTIG

 

Christian Tony Norum om utstillingen

I periferien til kunsthistoriens store mestre, Matisse, Van Gogh, Munch og Dufy, glir Stensli sine malerier inn i et muntert og fargerikt univers, der de skildrer nåtidens hendelser og opptegnelser.

Maleriene med narrative og åpne utsikter, som over Oslofjorden, i skoger, bebyggelse, mennesker og dyr, blir ydmykt diskutert i musikalske begivenheter i fargenes fengende komposisjoner. De optimistiske ungdommelige farge-spektrene og karakterene belyser et kommunikativt og komplekst samfunn, sett i eksil. Isolerte eksteriører i dagligdagse naturopplevelser er befriende for menneskenes uransakelige søken for noe å fylle tomrommet med.

Menneskenes undrende søken på en indre ro blir en kommentar til et hurtig, teknologisk samfunn og jag, der det åpne landskapet blir et tilholdssted for kontemplasjon og happy place. Berikelse eller en oppvekker for mennesker med vansker, kontraster, hierarki, overbefolkning, konsum, samfunn, mobil titting og mineral utdrivelse og naturkrefter.

En kan høre lyden av havet skvulpende i naturens kretsløp, trærne som står der og vokser sakte for å være renseanlegget for jordens velvære.

Roen fra menneskenes hysteri brer seg inn i landskapet, fjellene står fortsatt urørt og solen reflekteres i fargenes harmoni og bølger. Bladene produserer for harde livet oksygen slik at hele kretsløpet kan fortsette å vedvare og kommunisere med hverandre.

Fargene blir påført lagvis og plassert ved siden av hverandre med en intuitiv og rykende presisjon, i komponistens allsidige abstrakte formspråk.

 

Kunstneren besitter seg av et repertoar av fargesterke tangenter som spiller en symfoni. Symfoniens innhold strekker seg fra nydelige sterke primærfarger, gjerne oljepasteller av beste sort. Her kan den lette og klare paletten med ultramarin, kobolt, rødt, gult, lilla til rosa, og grønn farget klang spille naturens ambience . De ulike nyanser og valører og flate inndelinger fremhever figurasjoner og abstraksjoner til nedtegnelser i pause moment, og subtraherer vekk skillevegger av kontur skravering, til smurte bevegelses pastiser.

Maleriene hans blir til ute i det åpne feltet, og inne i det lukkede atelieret. Stensli har en kontinuitet og drivkraft der han jobber mye med materialet. Han benytter seg av skisser, tegning og ulike teknikker, også keramikk, akryl og oljemaling.

Teknikkene er effektive i ytre urbane landskap og intime hverdags sener og objekt som vekker indre menneskelige imaginære holdepunkter.

Kunstneren

Lars Stensli er fra Nesodden og har stilt ut en rekke steder som: Edvard Munch på Ekely, Brynseng Kunsthall, Nesodden Kunsthall, Nasjonalteaterets musikkpaviljong, Hvitsten salong, Bærum Kunsthall og KÖSK. Han er innkjøpt av det offentlige og en rekke private samlere for å nevne noen.