Smelte bort, smelte sammen

Smelte bort, smelte sammen


Jo Morten Weider om utstillingen

Våren er like overraskende vakker hver gang. Alle disse fargene og formene som plutselig trer frem etter lang tids dvale. Selv om jeg vet at den kommer føles våren alltid ny og åpen, full av endringer og løfter.

Noe forsvinner, noe kommer til syne. Noe smelter bort, noe smelter sammen.

Jeg befinner meg på terskelen til noe annet, som om havet, solen og blomstene bærer bud om noe jeg ikke en gang har turt å drømme om før nå.

KÖSK er stolt over å kunne vise helt nye arbeider fra de tre kunstnerne.


Kunstnerne 

Are Mokkelbost
De fem arbeidene som vises på KÖSK er hentet fra serien Portal, som er en stor gruppe collager Mokkelbost har jobbet med siden 2009. Portal tar utgangspunkt i tradisjonen med illustrerte bokomslag, særlig tilfeller der karakterer, landskap og hendelser smelter sammen i samme bildeflate, og spesifikt bruken av fylte silhuetter - omrisset av en figur som inneholder noe annet. Bildet av en trapp i silhuetten av en kjole, eller bildet av en knust rute i silhuetten av en knyttneve - dette uventede møtet mellom to visuelle kontrakter ligner måten collagen sidestiller fragmenter fra ulike kontekster.

Ut fra disse fascinasjonene ville Mokkelbost prosessere en bildebok gjennom dens egne silhuetter og bildespråk, og valget falt på en illustrert bibel for barn. Bokens akvareller ble en inngang til å lage egne flater i akvarell i samme palett, deretter vevd sammen gjennom møysommelig klipp og lim. Bokomslag er psykologiske og fortettede bilder av en fortelling, der tid og rom viker for en personlig opplevelse. Slik drømmer vi også - vi kan være flere personer samtidig eller forflytte oss uten reisetid. Drømmen bryter opp inntrykk og lagrer bruddstykker på flere steder i hjernen som senere brukes som byggesteiner i narrativer vi lager om oss selv. Portal kan oppleves som slike drømmesekvenser, kanskje til og med slik bokens tiltenkte publikum, et barn, kunne erfart det: en visuell drakamp mellom ytre fortellinger, subjektive motiver og det helt tilfeldige.

Are Mokkelbost (f. 1976) er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo. Han er kjøpt inn av blant annet Sparebankstiftelsen, Henie Onstad Kunstsenter, Oslo Kommunes Kunstsamling, Kunst på Arbeidsplassen, Selmer Art Collection, Wintershall Art Collection, Trondheim Kommune, Equinor og DNB. I tillegg til en rekke musikkutgivelser og tverrkunstneriske prosjekter, omfatter Mokkelbosts utstillingsvirksomhet blant annet How The Universe Works, Kunsthall Oslo (2019), Første Bordsetting, Galleri Pyton, Oslo (2019), Group Drawing, Foajéutstillingen, Kunstnernes Hus, Oslo (2017), FX, separatustilling på Møre og Romsdal Kunstsenter, Molde Jazz Festival, Molde (2014), This is our Art, This is our Music, David Risley Gallery, København (2014) og OK, separatutstilling på Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden (2013).


Hanna Roloff
To stretch an ocean er en serie bestående av tre tekstilbilder. Vannet som har vært brukt til å blande ut fargene og male tekstilene med har kunstneren selv hentet fra Oslofjorden – i seg selv en direkte kobling til naturen så vel som galleriets sjønære plassering. Arbeidene er utført i et abstrakt formspråk, men tar også opp i seg enkelte figurative elementer som viser til fotografiserien Bara tillsammans. Fotografiserien viser stillebener med koraller, stein og lavastein, som i ulike konstellasjoner støtter og bærer vekten av hverandre, og på den måten opprettholder balansen.

Hanna Roloffs praksis bygger på en grunnleggende interesse for materialer og samspillet mellom farge, form og taktilitet. Roloff jobber hovedsakelig med tekstilarbeider av malte og plantefargede tekstiler gjennom collage og applikasjonssøm. Hun jobber også med fotografi og skulptur. Arbeidene forholder seg som regel til ulike sider ved naturen – en tilnærming som er med på å øke hennes egen bevissthet, respekt og forståelse av omgivelsene.

Hanna Roloff (f. 1985) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Medium- og materialbasert kunst. Tidligere separatutstillinger inkluderer blant annet Fri Tid, LNM – Landsforeningen Norske Malere, Oslo (2020), og Fönster, Italienska Palatset, Växjö (2017). Høsten 2022 har hun separatutstilling på Galleri Soft i Oslo. Roloff inngår i private og offentlige samlinger.


Sindre Hustveit
Skulpturene som vises på KÖSK tar utgangspunkt i arkeologiske gjenstander som over tid har blitt ødelagt og mistet sin form og funksjon. Tiden har transformert disse gjenstandene fra lesbare komplekse objekter, til noe amorft og historieløst. Hustveits skulpturer består gjerne av flere ulike skulpturer kombinert i én – et grep som ofte fremheves ved å tydeliggjøre skjøtene. Arbeidene er laget i akrylkomposittgips og glassfiber, med voks og pigmenter som ytterste lag.

Sindre Hustveit jobber hovedsakelig med skulptur og maleri. Hustveit er interessert i filmer som tematiserer hav og reiser, og arkeologiske gjenstander. Han tar objekter han finner i stillbilder og annen dokumentasjon ut av sin opprinnelige kontekst, og bruker disse som inspirasjon til å skape sine egne skulpturer og narrativer.

Sindre Hustveit (f. 1989) har utdannelse fra Trondheim Kunstakademi. Tidligere utstillinger inkluderer blant annet A sailor's toothache, VAN ETTEN, Oslo (2020), Østlandsutstillingen, Kongsberg Kunstforening, Kongsberg (2019), Trøndelagsutstillingen, Trøndelag senter for samtidskunst, Trondheim (2019) og Høstutstillingen, Kunstnernes hus, Oslo (2016).

 

14.05.21 - 06.06.21