ROVER

ROVER

Eirik Zeiner-Henriksen om utstillingen

 

Et ensomt tre badet i vakkert sollys på en øy av søppel og menneskelig avfall, en siste rest av en nedbrent politibil, Jesus korsfestet uten hode, en bie på jakt etter nektar i en fargerik og innbydende blomst. Sofie Kjørum Austlids fotografier skildrer et USA fullt av kontraster.

 

 

Austlid har de siste årene fotografert i et land hvor hun har gått fra å være på utsiden og tittet inn, til å bli en innbygger. Samtidig speiler fotografiene en følelse av fremmedhet som virker uungåelig i møte med de kaotiske situasjonene som stadig utspiller seg. Den dokumentariske observasjonen kombineres med et personlig og poetisk billedspråk som aldri er fastlåst i én sannhet eller et påtrengende argument. I stedet danner de ofte folketomme utsnittene et rikt og sammensatt narrativ fra en motsetningsfull verden.

 

 

I et rytmisk samspill skifter verkene stadig mellom ulike tempoer, fra det intense til det avdempede og tilbake igjen. I det ene øyeblikket opioidkrise, klasseskiller, rasisme og hjemløshet, i det neste motstand, humor og spor av samhold. Fotografiene kan tolkes som vitnesbyrd over et samfunn der forfallet regjerer, samtidig som de tilbyr en form for lindring, en slags fastholdelse av at noe er i utvikling. Her finnes et kaosfylt mørke preget av konflikter og urett, men også antydninger til håp. Austlids bilder inneholder ofte begge deler i ett og samme bilde: destruksjon og skjønnhet side om side.

 

 

Kunstneren 

 

Sofie Kjørum Austlid (f.1991, Hamar) bor og jobber i New York. Austlid har en bachelor i fotografi fra Konsthögskolan Valand i Gøteborg. Separatutstillinger inkluderer Oslo Negativ (Oslo) og King’s Leap (New York). Gruppeutstillinger inkluderer MELK (Oslo), SOIL (Seattle), KÖSK (Oslo), CFF (Stockholm), Galleri Thomassen (Gøteborg), med fler. Hennes arbeider er blant annet inkludert i Göteborgs Stads Kunstsamling.